21. lokakuuta 2010

Burnoutia odotellessa

Okei, oon sen verran hehkuttanut sitä, kuinka mielenkiintoisia kursseja mulla nyt syksyllä on, että on aika kertoa niistä vähän tarkemmin. Jos tällaisia kursseja olisi tarjolla myös Turun kauppakorkeassa niin mun lukumotivaationi olisi huomattavasti parempi...! Että terveisiä vaan kauppiksen opettajille, jotka antaa maailman tylsimpiä case-tehtäviä, kuten maa-aines.com. Yeah, some of you know what I'm talking about...

Täytyy myöntää että vielä en ole kauheasti tehnyt tai edes aloittanut mitään palautustehtäviä (niitä on nimittäin aika lailla!), mutta kohta on niihinkin paneuduttava etten saa viime hetkillä mitään hermoromahdusta. Mulla on tammi-helmikuun vaihteessa siis ainoastaan yksi tentti, mikä tarkoittaa sitä, että palautettavia esseitä sun muita on sitäkin enemmän. Tunteja mulla on yliopistolla vain 12/vko, mutta täällä painotetaan "itsenäistä opiskelua" todella paljon. Me ollaan saatu jokaiselle kurssille luentoaikataulut ja tiedot siitä, mitä tulisi lukea milläkin viikolla ennen luentoja, esimerkiksi kappale 5 kirjasta X ja kappale 7 kirjasta Y. Tämä on oikeastaan aika kätevä tapa! Opettajat eivät sinänsä seuraa sitä, ovatko kaikki oikeasti lukeneet tarvittavan materiaalin ennen luentoja, mutta omaa oppimista se kyllä helpottaa. Ja koskaan ei tiedä mitä ne professorit voivat yhtäkkiä kysyä seminaarissa, uups...

Meidän yliopistossa opetus on siis järjestetty niin, että jokaista kurssia kohden on viikoittain yksi luento ja sen lisäksi "seminaari", joka tapahtuu pienemmissä ryhmissä. Seminaarissa käydään läpi luennolla käytyjä asioita vähän syvällisemmin, keskustellaan niistä ja tehdään mm. ryhmätöitä. Ainakin omalta kannaltani tämä järjestely tuntuu mielenkiintoisemmalta kuin se tavallinen "1,5 h luento per viikko ja se oli siinä". Täällä on myös tapana, että opettajilta voi kysyä palautetta koskien palautustehtäviä, joten jos on epävarma omista töistään, ne voi viedä arvioitavaksi ennen deadlinea...Cool.

Mutta nyt siis kertoilemaan mun syksyn moduuleistani!


FASHION FORECASTING AND MARKETING
"The module provides an understanding of the ability to forecast trends and make predictions through fashion market research in order to reflect sociological and psychological issues such as self identity within the fashion industry". Siinä tämän kurssin sisältö aika hyvin tiivistettynä, ja taitaa olla sanomattakin selvää että oon ihan liekeissä tästä aiheesta.
  • Ryhmätyö: "Choose a retailer of your interest and provide detailed guidelines on the next 2011 spring/summer collections." 10 minuutin powerpoint-esitys ja 1500 sanan raportti.
  • Palautustehtävä: "Develop a new product line for a fictional or real brand targeted toward a specific consumer market. Research and systematically explain how the brand might gain acceptance, using Roger (1983) and Robertson (1971) models. You are to use this opportunity to initiate a new product and explain your ideas from concept to purchase and to post purchase."  2500 sanaa.

BRANDING
"The module will examine different strategies for brand development and the different options for designing and managing brand architectures, including: Attributes, positioning, personality, brand equity, naming strategies. The module will also address the role of the marketing mix and integrated marketing communications in building brand equity." Ja miljoona muuta asiaa.
  • Tentti. Huvituin kyllä siitä että kurssitiedoissa on erikseen mainittu että "examination (unseen)". No yleensä niitä tenttejä ei jaeta etukäteen... :)
  • Case study analysis, 2000 sanaa. Ja kappas vaan, casena sattuu olemaan Ralph Lauren, vaikka kyseessä ei olekaan muotimarkkinoinnin kurssi. Tykkään!

RETAIL MERCHANDISING AND STORE OPERATIONS
"The aim of the module is to examine retail merchandise decisions within the context of retail store operations, and in doing so, prepare students planning to work in the retail industry (both store operation and head office functions)."
  • Ryhmätyö: "In groups, you will be allocated a specific retailer who offers a graduate training scheme.  As a group you are to identify all the aspects of the scheme, such as length, benefits, training and development etc." Vähän tylsää mutta ei voi mitään. Mun ryhmäni aiheena tavarataloketju John Lewis: pp-esitys ja 1500 sanan raportti.
  • Palautustehtävä: "Explore how retail design, store layout and visual merchandising can help retailers increase sales per square foot." 2000 sanaa. Tää onkin jo astetta mielenkiintoisempi aihe!

THE FASHION INDUSTRY
"The module provides an introduction to the fashion industry. It examines the key players within the industry including fashion designers, suppliers and retailers together with an examination of the PESTL factors affecting the industry and ultimately its overall contribution to the UK economy."

Viimeisenä muttei t o d e l l a k a a n vähäisimpänä. Tää on tappokurssi ja samalla se, joka mua kiinnostaa eniten, mutta tästä tulee myös eniten duunia. Varsinainen arvosana tulee periaatteessa muodostumaan kahden tehtävän perusteella, mutta niiden lisäksi on miljoona muuta juttua.
  • Visual Portfolio: A3:n kokoinen portfolio täynnä kuvia ja muuta "visuaalista" materiaalia sekä liitteenä 1500-2000 sanan essee. Voi elämä. Odotan todella että pääsen tekemään tätä, sillä se vaikuttaa ihan mun jutultani, mutta tää ei tule olemaan mikään helppo homma! Aiheena syksyn/talven 2010/11 seitsemän keskeistä trendiä, joista jokaisesta tulee tehdä kaksi aukeamaa portfolioon. Yksi trendin historiallisesta ja kulttuurisesta taustasta ja toinen sen välittymisestä haute couture-mallistoista ready-to-wearin kautta high streetille.
  • Business report: "Choose a sector of the UK fashion market and evaluate the responses of a key player to the PESTL factors." 1500 sanaa.
  • Ja sitten näiden varsinaisten tehtävien LISÄKSI:
    • Käynti neljässä eri muotiaiheisessa näyttelyssä, joista jokaisesta tulee kirjoittaa 500 sanan "reflective summary".
    • Käynti John Cass Textile Libraryssa, sama juttu.
    • Ryhmätyö designerista. Meillä aiheena Hussein Chalayan, josta täytyy kirjoittaa lyhyt essee, n. 700 sanaa, ja tehdä iso visuaalinen taulu designerin töistä.
    • Facebook-projekti, eli jokaisen täytyy viikoittain laittaa kolme muotiaiheista uutista/linkkiä kurssin fb-sivuille, eivätkä ne mielellään saa olla sellaisia, jotka joka muu on jo linkittänyt. Ja kun kurssilla on n. 150 osallistujaa niin voitte kuvitella millainen määrä informaatiota siitä tulee...
Fashion and Textile Museum tuli jo tsekattua.

HUUUUH. Jos tästä selviän niin selviän mistä vaan, eikö? Lisäksi tän kurssin opettajat on tietyllä tavalla aika kamalia! Niitä ei sitten yhtään naurata jos vastaa niiden kysymykseen että "öööh en tiedä". Toisaalta hyvä juttu, sillä ainakin kaikki tekevät ennakkovalmistelut tunnollisesti koska ovat niin peloissaan, mutta voi tätä stressin määrää...! Onneksi yhdellä mun kämppiksistäni on samainen kurssi, joten vertaistukea löytyy ihan kotoa asti.


Pahoittelen tätä informaatiotulvaa, toivottavasti ette ole nukahtaneet sinne läppärillenne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sing your song: